Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Northvolt před několika měsíci koupila americkou firmu Cuberg a nyní nechaly nezávisle otestovat své akumulátory, které mají vysoce nadprůměrnou energetickou hustotu 380 Wh/kg. Jejich životnost je poměrně slušná.
M@jkl (130) | 1.8.202216:25
je hezký, že řeší životnost na cykly, jen nějak nevidím, kde řeší bezpečnost těch packů, potažmo článků těch baterií.... to jsme furt na těch lithiovjech kulatech projektilech, co když nehoří agresivním dlouhatánskym plamenem, tak vystřelujou na kdovíkajou vzdálenost nebo se konečně jedná o nějakou bezpečnou baterii, alespoň na způsob LiFePo?
Odpovědět0  0
Pitris (17) | 27.7.20228:22
Docela me zarazily prumerne kilometry po jakych jdou auta do srotu. Predpokladam, ze tam jsou zahrnute i rozbite auta pri bourackach, jinak mi to nedava moc smysl srotovat auto s najetymi 200k. Spousta jich muze najezdit x­- krat tolik...
Odpovědět1  0
RadecekH (811) | 27.7.20228:40
Počítač taky vyhazujete podle toho, kolik má najeto, místo toho, jak je starý?
Ti, co jezdí hodně, tak většinou nemají potřebu jezdit v nějaké staré nespolehlivé škatuli. A ti, co jezdí málo, tak holt za celou dobu životnosti auta tolik kilometrů nenajedou.
Odpovědět1  1
odb (545) | 27.7.20228:53
Priemerny najazd auta v EU je tusim nieco tesne pod 12 tisic km­/rok. Takze tie zosrotovane auta maju v priemere 17 rokov.
To je vek, kde bez ohladu na najdene km uz odchadzaju na starobu. Hrdzavenie a drahe udrziavanie pri zivote. Kvalita a stav interieru a dalsie veci.
Plus auta niesu drahe, tak tie auta po tych priemerne 17 rooch konca v srote.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4982) | 27.7.20229:39
Mě to zarazilo také, když jsem ta čísla viděl, tak jsem si je snažil ověřit a ono to tak skutečně nějak bude ­(osobně mi to vyšlo spíše lehce nad 200 tisíc km­). Průměrný nájezd v Evropě je něco kolem 12 tisíc km ročně. Zdá se to málo, ale to se dá zběžně ověřit na trhu s ojetými auty ­(ideálně těmi nepříliš starými a ideálně v Německu, což obojí omezí vliv stáčení tachometrů ­- spíše nám to zkreslí směrem nahoru, protože nová auta jezdí zpravidla více než ta stará­).

Dám si několik 10letých aut ­(rok 2012­) a podívejme se, kolik má průměrný nabízený vůz, třeba Volkswageny. Za lomítkem pak tentýž vůz jako 15 letý ­(2007­), v případě Tiguanu 14letý ­(2008­)
VW up!: 100 tisíc km ­(10,0 tisíc km­/rok­)
VW Polo: 108 tisíc km ­(10,8 ­/ 10,5 tisíc km­/rok­)
VW Golf: 127 tisíc km ­(12,7 ­/ 11,9 tisíc km­/rok­)
VW Passat: 172 tisíc km ­(17,2 ­/ 15,3 tisíc km­/rok­)
VW Tiguan: 122 tisíc km ­(12,2 ­/ 12,1 tisíc km­/rok­)
VW Touran: 150 tisíc km ­(15,0 ­/ 13,7 tisíc km­/rok­)

Takže ty nájezdy budou asi opravdu sedět ­(také nezapomeňme, že třeba Golfů s 12,8 tisíci se prodá 3krát tolik co Passatů se 17,2 tisíci­). A teď životnost. Zkusme něco viditelného, třeba Felicie. To je 22­-28 let staré auto a ze silnic je jasně vidět, že je to už dávno, co se půlka z nich dostala do šrotu. Pořád jezdí, ale jsou to už docela zbytky. Škoda Fabia I, to máme 15­-23 let staré auto. Těch aut ještě není málo, ale třeba předfaceliftová varianta ­(99­-04­) už také začíná být ne až tak běžným zjevem. Podobně tak Octavie. První generace předFL ­(96­-00­), to už jezdí jen skoro vylítané plečky, to už je také daleko za tím, co půlka z nich zmizela ze silnic. Takže vidíme, že průměrný věk, kdy jde u nás auto do šrotu, může být tak cca 18 let ­(jak variabilní to ale může být, je třeba to, že můj předchozí Nissan šel do šrotu v 17 a ani nechci vědět, kolik to mělo ve skutečnosti najeto, ale současné auto má 16 a je to v podstatě sotva zajeté auto­).

Když si tato čísla vynásobíte mezi sebou, opravdu Vám vyjde, že to bude něco kolem 200 tisíc km, spíše lehce nad ­(cca 18 let × 12 tisíc km­/rok­).

A ještě jedna věc. Samozřejmě se najdou auta, která mají ten nájezd extrémně vysoký. Třeba u těch Golfů zjistíme, že existuje pár aut, která mají přes 40 tisíc km­/rok, to ano. Ale třeba už jen 1 % najede více než 28 tisíc km­/rok ­(tedy v našem modelovém příkladě by 1% aut potřebovalo měnit baterku po cca 8­-12 letech­) a když se podíváme na 10% hranici, tak tam už jsme na 20 tisících km­/rok.
Odpovědět3  0
Eskymak (1057) | 27.7.202210:23
Přesně tak. Pro obyčejná auta to sedí.

Velký nájezd mívají většinou auta vyšší katergorie, protože pořizovací cena je vyšší, a tak si déle drží hodnotu. Velká silná a pohodlná auta, SUV a podobně, která si lidé kupují pro ježdějí na velké vzdálenosti, tahání karavů, přívěsů a podobně.

Městská auta, kterých je většina, toho opravdu tolik nenajezdí. A časté jízdy na krátké vzdálenosti, také životnosti nesvědčí.

Životnost dnešních tříválců bude úplně někde jinde...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 27.7.20226:56
Krotil bych nadšení. Budou tam nemalé ztráty jak z důvodů mechaniky ­(nutno těch půl tuny článků nějak spojit dohromady­) tak chlazení.
Odpovědět0  3
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.